Saturday, April 3, 2010

SUSAHNYA!


“Mama, Adam nak tanya sikit boleh?”


Adam Iman bertanya semasa saya nak menidurkan dia. Serius pula bunyi si kecil ni. Dia memang anak yang keletah dan selalu ingin tahu. Itulah kanak-kanak. Perasaan ingin tahu memang tinggi.


“Boleh,sayang. Apa dia?”


“Kalau kita selau cuba sungguh-sungguh, Allah tolong tak mama?”


Aku terkedu. Serius soalan kali ini! Apalah yang bermain di fikirannya sekarang.

Berhati-hati saya menjawab.


“InsyaAllah, Allah Maha Adil. Kalau kita selalu berusaha dan berdoa, Allah akan bantu kita. Kenapa sayang?”


Dia diam. Berfikir mungkin. Berkerut sekali muka comel itu. Berdebar mama nak dengar jawapan dia.


“Hm, tak adalah. Kan selalu mama…umi…cik cin…cik ah…ucu…selalu cakap Adam naughty. Mama selalu suruh Adam jangan naughty.”


Dia berhenti sambil memandang muka saya tanpa berkelip. Aku tersenyum dan minta si comel ini terus luahkan apa yang bermain difikirannya.


“Adam selalu cuba tak nak naughty, tapi…tak boleh. Adam selalu cuba betul-betul tak nak naughty. Tapi kenapa Allah belum tolong Adam lagi?”


Riak kecewa jelas sekali di raut si kecil saya itu. Sebak pula rasanya. Terbit rasa kesal dan insaf kerana mungkin saya menegurnya secara keterlaluan.


“Adam nak main je. Adam tak nak jadi naughty. Adam cuba tapi tak boleh! Adam susah hatilah mama.”


Aduhai…Adam Iman ni kalau bercakap memanglah sangat tak macam kanak-kanak. (Susah hati pula dia!) Kanak-kanak dewasa gayanya! HAHA!


Terdiam juga saya. Tiba-tiba terkenang saya marah dia bermain (bising) bila saya sedang menonton. Dia diam lima minit, lepas tu kembali bermain dengan galak tanpa mengawal kadar volume suara. Saya marah sekali lagi. Aduh! ^__^

Apa yang nak dijawab ni?


“Hurm, Adam jangan susah hati…Sebenarnya Adam tak sedar, Allah tolong Adam. Anak mama dah tak naughty tau sekarang. Bila mama tegur, Adam dengar kata. Tengok macam sekarang ni, mama suruh tidur awal, Adam tak melawan pun. Kan?”


Itu bukan ayat tipu tau. Itu ayat memberi motivasi agar lebih terdorong menjadi anak yang baik tanpa putus asa! Adam Iman memandang saya tanpa berkelip. Kali ini tidak lagi berkerut. Tidak pula ada riak gembira macam dapat coklat. Tiba-tiba dia bingkas bangun dari baring.


“Betul ke Allah tolong Adam sebenarnya mama? Kalau kita usaha betul-betul memang Allah tolong ke mama?


Saya hanya tersenyum dan mengangguk kepala. Tak mampu berkata-kata dah! Bimbang tersilap kata.


“Kita tak boleh putus asa ye mama? Kena selalu cuba lagi, cuba lagi, cuba lagi kan?”


Ada nada bersemangat di ayat itu. Adam…Adam…


“Betul, jangan putus asa tahu. NEVER!”


Saya membalas sambil mencubit pipi dia yang tak berapa nak berisi itu. Dia ketawa suka lalu membalas.


“Okay. NEVER! Kena cuba!Okay Adam dah faham.”


Aku ketawa lega. Phew!


“Mama…”


Apa lagi kali ini. Janganlah soalan yang complicated lagi…HUHU!


“Ya, sayang.”


“Peluk Adam boleh?”


ADAM IMAN! Adam…Adam…Begitulah kerenah dia. Macam-macam!


Saya peluk dia lebih erat malam itu.


“Assalamualaikum,Mama.” Rutin dia selepas baca doa tidur.


“Waalaikummussalam, sayang.”


Saya sedar sekarang, bukan menjadi ibubapa saja yang susah. Menjadi anak juga susah jika banyak expectations dari ibubapa. Itulah lumrah manusia. Selalu terlepas pandang perkara remeh. Selalu expect yang terlebih-lebih. Okay, saya berazam untuk tak mahu make minor things major. ^__^


“We come to love not by finding a perfect person, but by learning to see an imperfect person perfectly Sam Keen


Terima kasih Adam Iman!

4 comments:

  1. norfazillah.ahmad adalah blog yang saya paling suka baca!!!

    i loike!!!

    ReplyDelete
  2. Thank you for the support dear. My first attempt in writing...luv ya!

    ReplyDelete
  3. i like..when you finally start your entry..being waiting for so long

    ReplyDelete
  4. more to come but have to take a break for assignment! TQ dear.

    ReplyDelete