Saturday, July 10, 2010

CD RM10

sources : Google Image


Pada satu hari baru-baru ini, saya tak ingat bila exactly. Saya ada appointment dengan kawan office untuk ke site. Disebabkan saya cuti hari itu, saya pun terkeluar rumah lebih awal. Untuk mengisi masa terluang sambil menunggu kawan saya tiba, saya singgah sebentar di sebuah restoran. Niat di hati hendak minum sahaja - buat syarat sebab tumpang berteduh. Ya. Saya perlu berjimat cermat. Saya pelajar ya. Mana boleh suka - suka nak makan dekat luar saja. Nanti 'boss' dekat Perak geram :P


'Minum saja. Jangan merapu.' saya cakap dalam hati lah.


Sambil-sambil saya leka melayan bahan bacaan dan menikmati air soya lazat, datanglah seorang encik memberi salam penuh sopan.


'Assalamualaikum' sopan saja.


Saya jawab salam encik itu, tapi dalam hati berdetik 'Aduh! Ini yang lemah ni.' tak baik saya ni kan?


Betul. Saya paling lemah bila sedang duduk makan atau minum di kedai, ada encik atau cik atau adik yang datang menghampiri untuk menjual barangan offer RM10. Tambahan bila saya sedang nekad berjimat (lebih kepada memang kena jimatlah!) Tak sampai hati nak tolak.


Samalah jadinya dengan encik ini. Saya akhirnya membenarkan dia memulakan aktiviti marketing dia. Dia jual buku zikir beserta CD - RM 10. Saya jadi lembut hati untuk mendengar sebab dia sangat sopan. Macam ini.


'Ini ada buku zikir dan CD, harga promosi cik, RM 10 saja. Kalau cik berminatlah. Tiada paksaan.' sopan dia tersenyum.


'Zikir apa ya, yang ada dalam ini?' sekadar menghormati dia sebab macam terpaksa jangan beli saja. Tapi tak sampai hati nak terus tolak.


'Oh, ada macam-macam zikir yang merdu cik dalam ni. Contohnya seperti ini ya.' dia macam sedang adjust diri dia. Saya ingat dia nak keluarkan apa. CD player ke..MP3 player ke..(eceh!)


TAPI,


Terkesima sekejap saya bila encik itu mengalunkan zikir-zikir yang ada dalam CD itu - ikut turutan list okay! Merdu sekali.


Tak tahulah dek kerana saya yang terkejut ATAU berkat kesungguhan dia melaksanakan kerjanya dengan ikhlas, saya beli CD itu! Bila encik itu berlalu pergi, saya masih belum habis kagum dengan dia.


Betapa kan? Kita yang ada kerja bagus pun kadang kala mengeluh saja. Dia yang terpaksa menapak bawah terik matahari sepanjang hari, approach orang seorang demi seorang, boleh sentiasa tersenyum. Saya memang kagum bila jumpa orang yang tak complain dan mengeluh. Sangat kagum.


Hujung minggu, Encik Suami balik, saya ceritakanlah pada dia. Penuh teruja saya cerita. Respond Encik Suami? Macam ini.


'Kan? Kagum kan? Memang dah itu kerja dia. Dia kena buat sungguh-sungguh lah. Macam kita juga. Itu lebih baik dari dia meminta-minta.Betul?' ~~hi..ing~~


Itulah suami saya.
Dia pun antara individu yang susah sekali saya dapat dengar dia complain atau mengeluh. Sangat susah. Kalau suka senyum. Tak suka diam. Bukan bermasam muka. Tapi diam saja. Hurm. Sebab itu dia inspirasi saya :)


Tiba-tiba saja. Entry tentang encik jual CD, suami pula jadi inspirasi :D


"Jika kita tidak mampu bertindak seperti yang kita harapkan maka kita harus bertindak apa yang kita mampu" http://www.familiazam.com/mutiara_kata.htm


Saya percaya encik CD tadi semestinya mempunyai cita-cita yang hebat. Semoga dia mencapai cita-citanya - (asalkan ianya yang baik-baik dan diredhai Allah) . Amin.


Jumpa lagi, Wassalam :)

P/S : Gambar CD tu gambar hiasan saja. CD yang saya beli lain rupa dia. Warna purple. Hiks!

No comments:

Post a Comment