Thursday, July 15, 2010

Mari Baca Buku

Hujung minggu lepas, saya dan suami dan Adam singgah di gerai buku terpakai. Sajalah nak belanja Adam Iman. Lama tak belanja dia beli buku. Asyik hidangkan dengan buku 60sen saja. Bukan apa, diakan suka sangat melukis, sebab drawing block besar, dia nak yang boleh masuk beg. Saya belikan yang murah dan jimat. Jadi beli banyak-banyak pun tak apa. HIHI! Memang mama Adam ni. Jadi itu hari, kami pergilah cari-cari buku. Adam sekarang sedang kemaruk buku cerita. baca kuat-kuat kat rumah.


'Adam faham ke apa yang Adam baca tu?' saya saja nak usik dia.


'Takde lah faham sangat. Tapi Adam baca je.' yakin je menjawab budak ni.


Tak apalah. Tak faham pun tak apa. Pupuk saja minat membaca tu dulu. Mudah-mudahan berterusan. Lepas tu baru improve sikit-sikit. Kan? Sementara tengah kemaruk nak belajar ni, hidangkan saja.


Tengah cari - cari buku untuk Adam, mama pun jenguk-jenguk buku untuk mama sekali. Hadiah untuk diri sendiri. Masalah saya yang inilah. Kering macamana pun poket ni, kalau bahan bacaan memang susah nak kawal keinginan. Dan, saya terpandang satu buku ini. Macam seronok tajuk dia. Untuk saya. hadiah harijadi yang lalu. Ini dia.



Ya. Lagi satu tahun, I'm turning thirty.
Apa yang ada pada umur pinjaman Allah S.W.T
kalau tak diisikan dengan sebaiknya kan?
Buku ini hanya untuk hiburan saya.
Baru mula baca. Belum pun sampai separuh.


Salah seorang adik saya rajin menegur saya. Banyak lagi buku yang tak habis dibaca, asyik saja menambah buku baru. Saya sengih saja. Pada saya, tak rugi beli buku. Saya rasa macam ada kawan. rasa gembira sekali kalau dapat buku. Tak apa kalau belum habis baca dah tambah buku lagi. Sebab saya pasti akan baca. Terutama bila otak saya berat seperti hari ini. Tak. Tak rugi.


Books are delightful society. If you go into a room and find it full of books - even without taking them from the shelves they seem to speak to you, to bid you welcome. ~William Ewart Gladstone


Okay, sehingga berjumpa lagi sahabat semua. Wassalam.

2 comments:

  1. Dearie.. i'm about to buy you that book at one of the carboot we went last saturday.. but the book cover have a bad stain.. so i didnt buy it.. haha...

    ReplyDelete
  2. hehe, what a coincidence again?
    i bought it last sunday ;)
    reading it now. fun and simple.

    ReplyDelete