Monday, August 30, 2010

Adam Tak Mampu

Dua hari lepas, suami saya ada di sini, berpuasa, berbuka bersamalah kami. Suka. HEHE.


Di awal-awal pagi, saya gerakkan suami untuk bersahur. Adam Iman yang baru kebah demam, saya biarkan saja berehat. Tapi, Adam Iman ni, bila tak berpuasa, bukan main celik lagi mata dia bangun bersahur. Tak payah berkejut, ayah belum bangun, dia dah cergas segar bugar.


'Mama, Adam mimpi lah malam tadi' tegur Adam sambil peluk ayah dia.


'Mimpi apa?' saya layankan saja.


'Adam mimpi Adam 'petir'(fire) ayah!' dia terus bingkas bangun menggayakan aksi 'petir' dia tu.


'Lepas tu Adam terbangun, Adam mimpi rupanya. Nasib baik ayah Adam ada lagi.' dia menyambung sambil memeluk ayah dia yang masih separuh sedar dari tidur tu. Sengih saja suami saya.


'Mama, Adam tak 'mampu'(patut) mimpi ayah macam tu kan? Tak baik Adam ni.' dia sambung lagi. Kali ini saya dan suami tergelak. Segar terus suami saya. 'Tak mampu', HAHA!


'Bukan tak mampu, tak patut' saya betulkan ayat dia.


'Ha. Tak patut betul Adam mimpi 'petir' ayah kan mama? dia betulkan ayat tanpa sedar dia buat lawak sahur. Lupa pula saya nak betulkan 'petir' dia tu kepada 'fire' !


Adam Iman, Adam Iman. Tengok lagi Ultraman banyak-banyak. Ayah juga yang jadi mangsa ;)


Apapun, alhamdulillah, Adam Iman mampu berpuasa penuh selama dua belas hari termasuk hari ini. Dia 'tuang' lapan hari sebab demam yang panjang minggu lepas. Kesian dia. Tak apa, ada lagi sepuluh hari, teruskan berpuasa ya, sayang. Yang ini Adam mesti mampu, insyaAllah.

2 comments: